fbpx

Jak motywować liderów w Kościele? – Agnieszka Prokopczuk

Służenie innym powinno być czymś naturalnym dla każdego naśladowcy Jezusa Chrystusa. Czytamy o tym w Biblii i wiemy, że oczekuje tego od nas Bóg. Rzeczywistość wielu wspólnot pokazuje jednak, że to, co w teorii jest proste, w praktyce bywa trudne. Jeśli zmagasz się z małym zaangażowaniem ludzi i zniechęceniem liderów, koniecznie obejrzyj wywiad z dr Agnieszką Prokopczuk, która w 2016 r. przeprowadziła „Badanie motywacji liderów do służby”.

Odsłuchaj odcinek w wersji audio: (lub pobierz plik MP3)

Znajdziesz nas też na Spotify i innych platformach podcastowych.

Agnieszka Prokopczuk uzyskała tytuł doktora nauk ekonomicznych w zakresie zarządzania na Akademii Leona Koźmińskiego. Specjalizuje się w prowadzeniu procesów rekrutacyjnych, badań marketingowych oraz szkoleń z zakresu motywacji dla kadry menagerskiej. W tym odcinku odpowiada na pytanie: „Jak motywować liderów w Kościele?”

W tym odcinku usłyszysz m.in.:

  • Czym zawodowo zajmuje się doktor Agnieszka.
  • Krótką historię z życia Agnieszki oraz o tym, jak się nawróciła.
  • O „Badaniu motywacji liderów do służby” przeprowadzonym w 2016 roku.
  • Skąd pojawił się pomysł na takie badanie, kto był przebadany i jaka to była grupa ludzi?
  • Co w motywowaniu jest najważniejsze, tzn. że dane dzieło „musi być ich” – tych ludzi, którzy projekt realizują (tzn. poczucie bycia właścicielem, ojcem pomysłu).
  • Nienaukową, osobistą definicję Agnieszki – czym jest motywowanie.
  • Jak ważna jest kreatywność i wolność w wykonywaniu danego działa, a jak mało skuteczne, a wręcz męczące jest „pokazywanie palcem”.
  • Dlaczego motywacja lidera czasem „siada” i co w takiej sytuacji powinien zrobić przełożony?
  • Czy błąd w zarządzaniu jest najczęstszym powodem demotywacji liderów?
  • O książce Patricka Lencioni.
  • O tym, że człowiek musi mieć poczucie sensu swojej pracy i widzieć jej owoce.
  • Jak ważne jest nastawienie na drugiego człowieka i że motywowanie to coś więcej niż „poklepanie po ramieniu” i powiedzenie „dziękuję”.
  • Jak bardzo demotywującym okazuje się brak wsparcia ze strony przełożonego w realizacji „jego” dzieła.
  • O tym, jak ważna ze strony przełożonego jest jasna komunikacja, poświęcenie czasu liderowi, wytyczne i ustalenie celów.
  • O występującym braku zrozumienia przełożonego wobec nowych pomysłów lidera i stykaniu się ze „ścianą” w przypadku nowych koncepcji.
  • O tym, że liderzy spotykają się z krytyką ze strony przełożonych.
  • Jak ważne jest obdarzanie zaufaniem swoich liderów, dawanie im „wolnej ręki” i jednocześnie, jak istotne są regularne rozmowy i budowanie wzajemnych relacji.
  • O znaczeniu zainteresowania ze strony ludzi, którym się służy.
  • O tym, jak angażować ludzi do służby?
  • O 3 głównych motywatorach, które występują w teorii motywacji.
  • O przykładzie rekrutacji dla niemieckiej firmy i o tym, jak ważne dla nich było, by nowy prezes umiał „czynić podwładnych bohaterami”.
  • O tym, że w przewodzeniu „nie chodzi o lidera”, tylko o tych, których ma pod sobą.
  • O tym, że umywanie nóg swojemu teamowi spowoduje, że „twoi” ludzie będą iść na cały świat i będą czynić większe rzeczy niż ty – jako przełożony.
  • Co demotywuje liderów w naszych kościołach w Polsce?
  • Jak ważne jest budowanie relacji, zaufania, odpowiednia atmosfera i nastawienie przełożonego na słuchanie i przyjmowanie informacji zwrotnych od podwładnych.
  • Jak ważne jest naturalne zainteresowanie drugim człowiekiem, otwarcie na to, co podwładny mówi, wysłuchanie i dostarczanie tego, czego potrzebuje – i tu nie chodzi o „dopieszczanie” ludzi.
  • O tym, że liderzy są po to, żeby pewne funkcje wykonać i „zrzucanie” odpowiedzialności na Ducha Świętego nie rozwiąże sprawy, ona się po prostu „sama jakoś nie załatwi”.
  • O naszej negatywnej „narodowej tradycji” – narzekaniu.
  • O wartości doceniania siebie nawzajem i wyrażania wdzięczności.
  • Odpowiedź na pytanie: „Czy można łączyć Kościół i misję z biznesem?”
  • O przykładzie Mojżesza, który – mimo, że miał bezpośrednią relację z Bogiem i Bóg do niego wielokrotnie mówił – skorzystał z rady kapłana Midianitów.
  • O tym, że nauka jest bardzo ważna, inspiruje i ma pewne badania i konkretne wnioski, z których, jako wierzący, powinniśmy korzystać w naszych służbach.
  • O tym, że czymś niewłaściwym jest ignorować wiedzę i nie poprawiać efektów swojej służby, np. w dziedzinie zarządzania ludźmi.

Cenna myśl z tego odcinka: „Nic nie zwalnia nas z samorozwoju, z szukania odpowiedzi i dobrych rozwiązań, metod, technik i sposobów, jak najlepiej wykonywać swoją pracę – by jak najlepiej służyć Bogu.”

Transkrypt tego odcinka do pobrania

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kontynuując wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z polityką prywatności oraz regulaminem strony Ewangeliczna Polska. Akceptuję również obowiązujące zasady komentowania. Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez administratora serwisu, Fundację Pro Novis.